W co i jak wierzymy
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Bóg
Ojciec
Jezus
Duch Święty
Kościół Rzymskokatolicki
Trójca Święta. Bóg Trójjedyny: Ojciec, Syn i Duch
Kościół Zielonoświątkowy
Trójca Święta. Bóg Trójjedyny: Ojciec, Syn i Duch
Kościół Rzymskokatolicki
Źródło życia, Suwerenny, Miłosierny, Sprawiedliwy
Kościół Zielonoświątkowy
Źródło życia, Suwerenny, Miłosierny, Sprawiedliwy
Kościół Rzymskokatolicki
Mesjasz, Pan, Zbawiciel Jednorodzony Syn Boży. Jako jedna osoba posiada dwie natury, które się jednak nie mieszają. Jest w pełni Bogiem i w pełni Człowiekiem.
Kościół Zielonoświątkowy
Mesjasz, Pan, Zbawiciel Jednorodzony Syn Boży. Jako jedna osoba posiada dwie natury, które się jednak nie mieszają. Jest w pełni Bogiem i w pełni Człowiekiem.
Kościół Rzymskokatolicki
Osoba Boska, godna czci; Zesłanie Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy (początek Kościoła)
Kościół Zielonoświątkowy
Osoba Boska, godna czci; Zesłanie Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy (początek Kościoła)
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Pismo Święte
Źródła Objawienia
Kościół Rzymskokatolicki
Nowy Testament: 27 ksiąg
Stary Testament: 39 ksiąg
+7 ksiąg deuterokanonicznych
(kanon aleksandryjski)
Kościół Zielonoświątkowy
Nowy Testament: 27 ksiąg
Stary Testament: 39 ksiąg
(kanon palestyński)
Kościół Rzymskokatolicki
Pismo Święte
Tradycja
Magisterium Kościoła
(Nauczycielski Urząd Kościoła)
Kościół Zielonoświątkowy
Pismo Święte
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Zbawienie
Kościół Rzymskokatolicki
Jezus sprawcą zbawienia. Dar usprawiedliwienia ofiarowany przez Boga z łaski
Kościół Zielonoświątkowy
Jezus sprawcą zbawienia. Dar usprawiedliwienia ofiarowany przez Boga z łaski
Kościół Rzymskokatolicki
Aby otrzymać zbawienie, w chwili śmierci należy być w stanie łaski uświęcającej
Kościół Zielonoświątkowy
Dar należy przyjąć przez wiarę i w niej trwać (zaufać Bogu). Podstawą jest uznanie własnej grzeszności i wyznanie grzechów Bogu oraz zaufanie Chrystusowi, czyli uznanie wystarczalności dzieła zbawienia dokonanego przez Jezusa na krzyżu.
Kościół Rzymskokatolicki
Należy trwać w jedności z Kościołem
Kościół Zielonoświątkowy
Dar zbawienia udzielany niezależnie od przynależności do określonego wyznania
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Liturgia główna
Kościół Rzymskokatolicki
Msza jako bezkrwawa ofiara (pozostająca w ścisłym związku z aktem jedynej ofiary złożonej na Krzyżu)
Kościół Zielonoświątkowy
Liturgia (publiczna służba Bogu) rozumiana jako ofiara uwielbienia i dziękczynienia
Kościół Rzymskokatolicki
Sprawowana przez wyświęconego w Kościele kapłana
Kościół Zielonoświątkowy
Sprawuje ją ogół wiernych (kapłaństwo powszechne) pod przewodnictwem osoby ordynowanej
Kościół Rzymskokatolicki
Liturgia rozbudowana. Istnieje konieczność zachowania odpowiednich rytów, formuł modlitewnych
Kościół Zielonoświątkowy
Duża spontaniczność, czynny udział wiernych. Z modlitw recytowanych zasadniczo: Ojcze nasz, pieśni, Psalmy, Wyznanie wiary. Modlitwa wspólnotowa, improwizowana i spontaniczna, duża rola śpiewu (uwielbianie). Oprócz liturgii modlitwy i Słowa sprawowana jest Wieczerza Pańska
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Ilość sakramentów
Istota sakramentów
Chrzest
Eucharystia
Wyznawanie grzechów
Bierzmowanie
Namaszczenie chorych
Kapłaństwo
Małżeństwo
Kościół Rzymskokatolicki
Siedem: chrzest, Eucharystia, bierzmowanie, pokuta, małżeństwo, kapłaństwo, namaszczenie chorych
Kościół Zielonoświątkowy
Dwa: chrzest i eucharystia
Kościół Rzymskokatolicki
Działają ex opere operato. Ich skuteczność polega na udzieleniu łaski mocą samej czynności. Wiara przyjmującego sakrament, choć wymagana, nie jest konieczna, jak w przypadku chrztu dzieci (mówi się wówczas o wierze Kościoła, rodziców chrzestnych...)
Kościół Zielonoświątkowy
Skuteczność sakramentu uzależniona od wiary przyjmującego. Stąd wykluczona jest zasada ex opere operato
Kościół Rzymskokatolicki
W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Kościół Zielonoświątkowy
W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Kościół Rzymskokatolicki
Gładzi grzech pierworodny i wszystkie grzechy do chrztu.
Kościół Zielonoświątkowy
Chrzest na odpuszczenie grzechów
Kościół Rzymskokatolicki
Konieczny do zbawienia
Kościół Zielonoświątkowy
Chrzest jest przykazaniem Pańskim, a jego konieczność nie podlega dyskusji. Chrzest uznaje się za końcowy akt procesu narodzenia na nowo.
Chrzest nie tylko wskazuje na nawrócenie i inne rzeczywistości duchowe (takie jak: obmycie i uwolnienie z grzechów, oczyszczenie sumienia ze wszystkich obciążających win, zmartwychwstanie do nowego życia itp.), ale je poświadcza i w wymiarze duchowym urzeczywistnia.
Kościół Rzymskokatolicki
Udzielany zasadniczo dzieciom (niemowlętom)
Kościół Zielonoświątkowy
Udzielany jest tym, którzy się upamiętali, nawrócili i uwierzyli w Jezusa, jako osobistego Pana i Zbawiciela (istotna rola doświadczenia spotkania z Bogiem). Może być udzielony dzieciom, jednak dopiero, gdy są one świadome wiary.
Kościół Rzymskokatolicki
Sprawowana pod dwiema postaciami
Udzielana wiernym zazwyczaj pod jedną postacią (chleb/opłatek)
Kościół Zielonoświątkowy
Sprawowana pod dwiema postaciami
Udzielana wiernym pod dwiema postaciami
Kościół Rzymskokatolicki
Eucharystia jako ofiara
Kościół Zielonoświątkowy
Wieczerza Pańska jako wspólnota (koinonia)
Kościół Rzymskokatolicki
Wiara w przeistoczenie (transsubstancjacja), w wyniku której chleb i wino zostają przeistoczone w Ciało i Krew
Kościół Zielonoświątkowy
Wiara w duchową obecność Chrystusa w chlebie i winie, które dla przyjmujących są komunią z Ciałem i Krwią Chrystusa
Kościół Rzymskokatolicki
Adoracji Chleba eucharystycznego służą specjalne nabożeństwa oraz Święto Bożego Ciała (Święto Ciała i Krwi Pańskiej)
Kościół Zielonoświątkowy
Chleba konsekrowanego Słowem Bożym i modlitwą nie adoruje się w żadnej postaci
Kościół Rzymskokatolicki
Dokonuje się poprzez sakrament pojednania (spowiedź), absolucji udziela kapłan
Kościół Zielonoświątkowy
Wierny jest zobowiązany do wyznawania grzechów Bogu oraz pojednania z bliźnimi. Praktykowana jest spowiedź powszechna (w czasie nabożeństwa). Istnieje możliwość pomocy duszpasterskiej w przypadku wyrażenia woli wyznania win. Rozmowa indywidualna zakończona jest modlitwą/prośbą o absolucję.
Kościół Rzymskokatolicki
Sakrament umocnienia wiernego (namaszczenia krzyżmem - chrisma), który wcześniej przyjął chrzest, pojednał się z Bogiem w sakramencie pokuty i przystąpił do Eucharystii
Kościół Zielonoświątkowy
Wierny po nawróceniu (często przed chrztem) podczas modlitwy wspólnotowej lub indywidualnej otrzymuje namaszczenie Ducha Świętego (chrzest w Duchu), który objawia się w postaci darów łaski (charyzmatów)
Kościół Rzymskokatolicki
Do udzielania sakramentu używany poświęcony olej
Kościół Zielonoświątkowy
Modlitwie o chorych często towarzyszą oleje służące do namaszczania, ale nie jest to warunek konieczny do sprawowania takiej modlitwy.
Kościół Rzymskokatolicki
Sakrament udzielany przez kapłana chorym, określany także jako „ostatnie namaszczenie”
Kościół Zielonoświątkowy
Modlitwa o chorych (i potrzebujących) jest częstym punktem liturgii. Organizuje się specjalne nabożeństwa, na których modlitwa w tej intencji jest punktem centralnym.
Kościół Rzymskokatolicki
Powszechne kapłaństwo. Podział na kler i lud
Kościół Zielonoświątkowy
Ordynowani do służby mężczyźni, (pastorzy), odpowiadają za sprawowanie nabożeństwa
Kościół Rzymskokatolicki
Celibat obowiązuje wszystkich duchownych
Kościół Zielonoświątkowy
Celibat nie jest nakazany. Postuluje się, aby pastor był mężem i ojcem
Kościół Rzymskokatolicki
Związek mężczyzny i kobiety
Sakrament nierozerwalny. Istnieje prawna droga do uznania małżeństwa za zawarte nieważnie, czyli orzeczenie o nieważności zawarcia sakramentu małżeństwa
Kościół Zielonoświątkowy
Związek mężczyzny i kobiety
Rozwód dopuszczalny w przypadku wskazania na grzech wszeteczeństwa (niewierności) jednej ze stron
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Struktura
Przystąpienie do kościoła
Wykluczenie z kościoła
Locum kościoła
Stosunek Kościoła do państwa
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół rzeczywistością widzialną i niewidzialną (mistyczną). Na czele Kościoła stoi Jezus Chrystus, Głowa i fundament Kościoła
Kościół Zielonoświątkowy
Kościół rzeczywistością widzialną i niewidzialną (mistyczną). Na czele Kościoła stoi Jezus Chrystus, Głowa i fundament Kościoła
Kościół Rzymskokatolicki
W strukturze Kościoła widzialnego głową jest biskup rzymski (papież), jako Vicarius Iesu Christi (następca Jezusa Chrystusa).
Kościół Zielonoświątkowy
W strukturze ruchu zielonoświątkowego nie występuje żaden urząd, który można porównać z instytucją papiestwa. Podkreśla się natomiast, że Następcą Chrystusa na ziemi (Vicarius) jest Duch Święty.
Kościół Rzymskokatolicki
Struktura Kościoła jest monarchiczna (feudalna)
Kościół Zielonoświątkowy
Zbory-parafie posiadają dużą autonomię w sprawach personalnych (powołania na urząd pastora, starszych zboru, w sprawach dyscyplinarnych wobec członków wspólnoty, w sprawach finansowych)
Kościół Rzymskokatolicki
Bramą Kościoła jest chrzest
Kościół Zielonoświątkowy
Bramą prowadzącą do Kościoła jest doświadczenie osobistego nawrócenia i zaufanie Jezusowi jako swojemu Panu i Zbawicielowi. Finalnym aktem nowych narodzin jest chrzest, który pieczętuje odpuszczenie grzechów i włącza wiernego w Kościół.
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół ma prawo ekskomuniki, z którego może korzystać w określonych okolicznościach papież i biskupi
Kościół Zielonoświątkowy
Zbór ma prawo ekskomuniki. Wyklucza się ze zboru osobę, która dopuściła się rażących uchybień w sferze moralności lub błędnej doktryny, a wcześniejsze napomnienia nie przynosiły efektu
Kościół Rzymskokatolicki
Kościoły i kaplice są zdobione
Kościół Zielonoświątkowy
Brak wskazań co do wystroju kaplicy. Najczęściej są proste i surowe
Kościół Rzymskokatolicki
Istotną rolę pełnią w nich obrazy i rzeźby, liczne ołtarze
Kościół Zielonoświątkowy
Kaplice pozbawione wizerunków świętych i ołtarzy
Kościół Rzymskokatolicki
Centralnym punktem jest ołtarz i krucyfiks oraz tabernakulum, w którym przechowywany jest Chleb eucharystyczny.
Kościół Zielonoświątkowy
Istotną funkcję pełni kazalnica, stół komunijny oraz krzyż. Prezbiterium dostępne dla wiernych. Kaplice są ogrzewane, wierni zdejmują wierzchnie okrycia (szatnia)
Kościół Rzymskokatolicki
Wcześniej istniał ścisły związek Kościoła z państwem. Obecnie Kościół stoi na straży moralności, wyraża też swoją opinię w innych istotnych dziedzinach życia społecznego.
Kościół Zielonoświątkowy
Podkreśla się rozdział Kościoła od państwa, zwracając uwagę na fakt, że władza pochodzi od Boga, ale sposób rządzenia jest wymysłem człowieka
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Kult
Pobożność indywidualna
Matka Chrystusa
Święci
Kult zmarłych
Święta
Kościół Rzymskokatolicki
Centralnym podmiotem kultu jest Bóg, ku któremu kierowane są modlitwy i którego wierni adorują.
Kościół Zielonoświątkowy
Centralnym podmiotem kultu jest Bóg, ku któremu kierowane są modlitwy i którego wierni adorują.
Kościół Rzymskokatolicki
Wskazane jest, aby codziennie sprawowana była msza, a wierni wezwani są do brania w niej udziału. Oprócz mszy wierni mają do dyspozycji wiele innych form liturgicznych, różnych w zależności od okresu liturgicznego (nabożeństwa ku czci świętych, szczególnie Matki Bożej; droga krzyżowa, gorzkie żale, kółka różańcowe, etc.). Wierni posiadają wiele możliwości wyrażania swojej pobożności, dopasowanej do potrzeb i wrażliwości.
Kościół Zielonoświątkowy
Wierni spotykają się na nabożeństwach głównych w niedzielę oraz w inne dni tygodnia. Inne nabożeństwa mają charakter spotkań modlitewnych, uwielbiających, rozważań biblijnych, nauczających, grup wsparcia. Nie ma konieczności, aby spotkania te prowadzone były przez osobę ordynowaną (duchownego).
Kościół Rzymskokatolicki
Pielęgnowanie życia duchowego w oparciu sakramenty. Modlitwa na podstawie pacierza. Zasadniczo dominują formuły wyuczone lub czytane (brewiarz). Pobożność ta ma często związek z kultem świętych (np. patronów) i Matki Chrystusa.
Kościół Zielonoświątkowy
Centrum życia duchowego wiernego stanowi czytanie i rozważanie Słowa Bożego oraz modlitwa. Dominuje modlitwa improwizowana, a także modlitwa na podstawie Psałterza (Psalmy). Istotną rolę odgrywają dary Ducha Świętego, szczególnie dar języków, zalecany do modlitwy indywidualnej. Post jest traktowany jako osobiste ćwiczenie w pobożności, często oznacza całkowite powstrzymanie się od spożywania posiłków (dzień, kilka lub nawet kilkanaście dni).
Kościół Rzymskokatolicki
Zachowywanie dni postnych (środa, piątek)
Kościół Zielonoświątkowy
Kościół nie narzuca postu, choć nieraz zaleca go w określonej, wspólnej intencji. Nie ma jednak żadnych konsekwencji dla tych, którzy go nie zachowują.
Kościół Rzymskokatolicki
Otoczona jest szczególnym kultem.
Kościół Zielonoświątkowy
Maria stanowi wzór postępowania i przykład do naśladowania dla wierzącego. Wierni kultem otaczają wyłącznie Boga (Ojca, Syna i Ducha Świętego), ku któremu kierują modlitwy. Z tego powodu Matka Pana nie jest otoczona żadnym specjalnym kultem, a formy kultu innych osób, poza Bogiem, określa się jako bałwochwalstwo.
Kościół Rzymskokatolicki
Matka Boża (Theotokos)
Kościół Zielonoświątkowy
Część środowiska przyjmuje tytuł Matka Boża (Theotokos), choć jednocześnie czyni się to w nawiązaniu do Jezusa Chrystusa, jako Wcielonego Boga.
Kościół Rzymskokatolicki
Niepokalana Dziewica (poza Jezusem nie miała więcej dzieci)
Kościół Zielonoświątkowy
Uznaje się jej dziewictwo w chwili poczęcia i narodzin Jezusa. Nie przeczy się możliwości posiadania przez Nią innych dzieci poza Jezusem
Kościół Rzymskokatolicki
Orędowniczka, Królowa Nieba, Pocieszycielka. Kierowane są do niej modlitwy (szczególnym rodzajem jest różaniec). Wiara w Jej niepokalane poczęcie, (urodzenie bez grzechu pierworodnego) wieczne dziewictwo, wniebowzięcie.
Kościół Zielonoświątkowy
Odrzuca się nie mające potwierdzenia w Biblii tytuły oraz nie podziela się wiary w niepokalane poczęcie i wniebowzięcie.
Kościół Rzymskokatolicki
Określenie święty używane jest na oznaczenie osoby, która po śmierci została uznana za godną życia wiecznego i przebywa już w niebie (proces kanonizacyjny).
Kościół Zielonoświątkowy
Terminem święci określany jest ogół wierzących w Chrystusa. Pojęcie święty nie jest zarezerwowane dla umarłych, którzy żyli nienaganną wiarą.
Kościół Rzymskokatolicki
Wstawiają się za wiernymi, żyjącymi na ziemi. Można, a nawet powinno się szukać u nich wstawiennictwa i pomocy, ponieważ żyjąc już w bezpośrednim oglądaniu Stwórcy mogą wypraszać u Niego łaski dla Kościoła.
Kościół Zielonoświątkowy
Odrzuca się przyczynne modlitwy do świętych jako bezprzedmiotowe. Kult świętych traktowany jest jako przejaw bałwochwalstwa.
Kościół Rzymskokatolicki
Umarli otoczeni są modlitwą, uprasza się u Boga dla nich łaski, w tej intencji odprawia się msze.
Kościół Zielonoświątkowy
Zmarli nie potrzebują modlitwy, ponieważ ich los został już postanowiony przez Boga i jest nieodwołalny.
Kościół Rzymskokatolicki
Niedziela
Kościół Zielonoświątkowy
Niedziela
Kościół Rzymskokatolicki
Centrum roku liturgicznego stanowi Wielkanoc, którą poprzedza czterdziestodniowy okres postu, w którym szczególną rolę odgrywa Triduum Paschalne. W okresie wielkanocnym obowiązkiem wiernego jest przystąpienie do sakramentu pokuty i eucharystii
Kościół Zielonoświątkowy
Największym świętem jest Wielkanoc, co nie oznacza, że związane są z tym jakieś szczególne obowiązki wiernego. Podkreślony bywa anamnetyczny charakter świętowania. Nabożeństwo Wielkanocne poprzedza liturgia Wielkiego Piątku (ustawowe prawo do dnia wolnego), w którym wierni gromadzą się na modlitwie i rozważaniu wydarzenia Krzyża. Niektórzy wierni praktykują tego dnia post.
Kościół Rzymskokatolicki
Duża ilość świąt i dni świątecznych.
Kościół Zielonoświątkowy
Mała ilość świąt. Najważniejsze to: Boże Narodzenie (święto Narodzenia Pańskiego) i Zesłanie Ducha Świętego (Zielone Święta; ustawowe prawo do dnia wolnego); od pozostałych nabożeństw różnią się najczęściej kazaniem (okolicznościowe). Oprócz tego zbory obchodzą własne święta. Najbardziej powszechne jest Święto Dziękczynienia (przełom września/października), a także rocznica powstania zboru i inne. Mocno podkreśla się, że każdy dzień dla chrześcijanina jest święty i świętem.
Kościół Rzymskokatolicki
Przy okazji świąt istnieje możliwość otrzymania odpustów.
Kościół Zielonoświątkowy
Święta nie mają związku z udzielaniem szczególnych łask Bożych.
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Życie po śmierci
Piekło i niebo
Czyściec i odpusty
Kościół Rzymskokatolicki
Życie duszy po śmierci ciała. Sąd indywidualny, który następuje zaraz po śmierci.
Kościół Zielonoświątkowy
Życie duszy po śmierci ciała. Sąd indywidualny, który następuje zaraz po śmierci.
Kościół Rzymskokatolicki
W przekonaniu powszechnym (choć nie w teologii) życie wieczne rozpoczyna się w chwili śmierci w łasce uświęcającej.
Kościół Zielonoświątkowy
Życie wieczne rozpoczyna się w momencie przyjęcia daru zbawienia. Wierzący w Chrystusa zostali osądzeni, gdy upamiętali się, nawrócili i przyjęli dar zbawienia. Osądzone muszą zostać ich uczynki, aby mogła zostać wyznaczona nagroda lub wymierzona kara, która jednak nie oznacza odrzucenia (potępienia).
Kościół Rzymskokatolicki
Wiara w niebo (życie wieczne) i piekło (stan oddalenia od Boga).
Kościół Zielonoświątkowy
Wiara w niebo (życie wieczne) i piekło (stan oddalenia od Boga).
Kościół Rzymskokatolicki
Sąd ostateczny: wymiar powszechny
Kościół Zielonoświątkowy
Sąd ostateczny, w którym sądzeni będą wszyscy żywi i umarli, którzy z różnych powodów nie poznali (nie przyjęli) Jezusa jako Pana i Zbawiciela.
Kościół Rzymskokatolicki
Czyściec (proces oczyszczenia, nie miejsce), przedsionek nieba. Czyściec jest przewidziany dla tych, którzy umarli w stanie łaski uświęcającej, ale chwili śmierci nie mieli uporządkowanego stosunku do rzeczy stworzonych. Ze stanem czyśćca związane są odpusty, które przyczyniają się do zmniejszenia lub do całkowitego usunięcia oczyszczającej kary czyśćca.
Kościół Zielonoświątkowy
Odrzucenie wiary w czyściec i rolę odpustów. Bóg wraz z winami darował grzesznikowi również karę, jaka mu się należała za popełnione grzechy.
Temat
Kościół Rzymskokatolicki
Kościół Zielonoświątkowy
Wychowanie religijne
Aborcja
Eutanazja
Homoseksualizm
Stosunek do antykoncepcji
Stosunek do służby wojskowej
Kościół Rzymskokatolicki
Obowiązek wychowania religijnego spoczywa w pierwszej kolejności na rodzicach i Kościele.
Kościół Zielonoświątkowy
Obowiązek wychowania religijnego spoczywa na rodzicach i Kościele.
Kościół Rzymskokatolicki
Dzieci uczestniczące w nauczaniu religii są po chrzcie.
Kościół Zielonoświątkowy
Dzieci uczestniczące w nauczaniu religii są (najczęściej) przed chrztem; do rzadkości należą chrzty przed ukończeniem 10 roku życia; nawet po ukończeniu katechizacji część młodzieży nie przystępuje do chrztu.
Kościół Rzymskokatolicki
Zajęcia religii prowadzone przez katechetów w szkołach
Kościół Zielonoświątkowy
Zajęcia religii (Szkółka Niedzielna) prowadzone przez katechetów w szkołach, choć zdecydowanie częściej, z powodu małej ilości dzieci, w punktach katechetycznych zarejestrowanych przy szkołach.
Kościół Rzymskokatolicki
Aborcja jest grzechem.
Kościół Zielonoświątkowy
Aborcja jest grzechem.
Kościół Rzymskokatolicki
Eutanazja jest grzechem.
Kościół Zielonoświątkowy
Eutanazja jest grzechem.
Kościół Rzymskokatolicki
Homoseksualizm jest grzechem.
Kościół Zielonoświątkowy
Homoseksualizm jest grzechem.
Kościół Rzymskokatolicki
Akceptacja metod naturalnych.
Kościół Zielonoświątkowy
Akceptacja metod naturalnych.
Kościół Rzymskokatolicki
Negacja innych metod
Kościół Zielonoświątkowy
Stosowanie innych metod i środków pozostawiona jest sumieniu wiernych (nie są zakazane), pod warunkiem jednak, że środki antykoncepcyjne nie prowadzą do śmierci embrionu (człowieka) oraz nie wpływają negatywnie na płód i matkę.
Kościół Rzymskokatolicki
Służba wojskowa nie jest złem. Należy bronić swojej ojczyzny i swojego życia, nawet za cenę zabicia nieprzyjaciół-agresorów.
Kościół Zielonoświątkowy
Pełnienie służby wojskowej pozostawia się sumieniu wiernych.